2019. szeptember 11., szerda

Hogyan ne válasszunk korit, és mit tegyünk, ha mégis megtettük



A cikket írta Street Flash
Azt kell mondjam, a napokban végre azt láttam, hogy mintha ismét trendi kezdene lenni nálunk is a „párhuzamos” kori, más néven quad kori. Hogy ez mennyire köszönhető a Soy Lunának, azt nem tudom, de bárhogy is, ez jó hír.

De ha már egyre többen úgy gondolják, hogy koriba pattannak, akkor beszéljünk arról, hogy milyen szempontok alapján érdemes választani, és miért. És ha ez kimaradt, mit lehet tenni, hogy mentsük a menthetőt. Egy kori nem olcsó, és végképp nem az, ha utóbb rájövünk, hogy amit vettünk, az nem is az. Legalább is az én értelmezésem szerint. Ezért páran nagyon utálni fognak, de remélem többen örülnek majd, hogy segítettem elkerülni pár rossz döntést.




QUAD KORI
A quad koriknak (is) több fajtája létezik, úgy mint utcai, tánc, derby stb. A derby korikkal most nem foglalkozunk, az egy speciális fajta, és nálunk nem nagyon lehet kapni jelenleg. Az utcai és tánc korik majdnem ugyanolyanok, a cipőben térnek el alapvetően egymástól. Az utcain valamilyen cipő van, a táncon pedig tánc cipő, ami emelt sarkú, és általában szép. Természetesen ez utóbbit is lehet az utcán használni. De hogy egy kori jó-e vagy sem, azt nem a rászerelt cipő dönti el igazán (ezen a szinten), inkább csak külsőség. De akkor mi?
A quad kori – bizonyára feltűnt – egy csomó alkatrészből áll. Ennek az oka, hogy ezt az eszközt kifinomult, bonyolult működésre találták ki. Minden kerék tengely önálló csuklós szerkezet, ami rendkívül finom manőverezésre ad lehetőséget. Amennyiben működik. És a részletek nélkül itt értünk el oda, hogy az én világomban mitől jó egy kori, és mitől nem. Nos, legyen egy fokkal szebb az ördögnél, és működjön úgy, ahogy kitalálták. Ezt pedig a piacon egy csomó kori nem teszi. És még csak nem is a legolcsóbbak.

MITŐL MŰKÖDIK JÓL
A quad felépítése az alábbi ábrán látható.


1. talp
2. felfüggesztés (tengely, tüske)
3. felfüggesztés csavar
4. gumi pogácsa
5. alsó és felső alátét
6. záró anya
7. fék
8. fék rögzítő csavar
9. kontra anya (lock)

Régebbi konstrukcióknál előfordul, hogy a 6-os záró anya nem létezik, helyette a 3-as csavar alulról van a talpba csavarva, és a záró anya helyén a csavar feje van. Ez nem gáz, kicsit nehezebb szétszedni a karbantartáshoz.
Ennek a bonyolult felépítésnek, ahogy említettem, a manőverezhetőség a lényege. A felépítés lehetőséget ad a tengelyeknek az elfordulásra. A fordulékonyságot a záróanya meghúzásának ereje és a gumipogácsák keménysége határozza meg adott tengely szögnél és normál tüske kialakításnál. A tengely szögről egyszer még beszélünk, de a mi esetünkben ez adottság, a piacon lévő átlagos koriknál ez ugyanolyan (10 fok). A tüske meg szintén ugyanolyan a legtöbb utcai korinál.
Kezdőknél az első kérdésem általában az szokott lenni, hogy beállították-e a korijukat. Jellemzően csodálkozva néznek rám, hogy mit is akarok, de a fentiek alapján talán már érthető, hogy a gyári tökig-ráhúzom-hogy-majd-szétreped beállítás egyáltalán nem engedi a korinak, hogy működjön. Persze gurulni fog, és lehet vele tipegni miegymás, de ez messze van a lehetőségeitől és a valódi felhasználói élménytől. És idővel a már talán nem annyira kezdő koris is felteszi magában a kérdést, hogy miért nem tud megcsinálni bizonyos fordulásokat, pörgéseket stb., amiket másoknál lát. Hát ezért. Na, akkor lazítsunk… Ha záró anya van a csavar végén, akkor egyszerűen elég azt kitekerni valamennyire. Ha régi fajta csavar van benne, akkor előbb a 9-es anyát kell kitekerni kicsit, aztán magán a csavaron lehet nyitni, utána a 9-es anyát vissza kell szorítani. A nyitás akkor sok, ha a felfüggesztés már lötyög. Akkor gyorsan zárd visszább. Hogy mikor jó igazán, azt ki kell tapasztalni, mivel ez a felhasználó súlyától is függ. Ezért néha kell menni vele egy kicsit, és ha képes vagy kanyarodni pusztán a testsúlyod oldalra helyezésével (bedöntöd a lábad lenyomva az egyik irányba), akkor jó helyen jársz. Aztán majd finomítható. DE! És most jön a lényeg. Minél kisebb a súlya valakinek, annál inkább ki kell nyitni a felfüggesztést, hogy kanyarodni tudjon. Eljön viszont egy olyan pont, amikor már nem nyitható tovább, mert elkezd lötyögni az egész felfüggesztés. Ha a korin nincs a 9-es lock anya, akkor ez elég hamar eljön, nem csak a pogácsák lazulnak meg, de a talphoz rögzítés ereje is, így használhatatlanul kilazul az egész felfüggesztés. Ha van lock anya, akkor az legalább stabilizálja a felfüggő csavart a talphoz, így több a játéktér. Ezért nekem az a fixa ideálom, hogy nem javaslok senkinek olyan korit, amin ilyen anya nincs. Mondanám, hogy menthető még a helyzet, ha a gumi pogácsákat kicseréljük puhábbra, de az sem egyszerű, és olcsónak sem feltétlenül olcsó. A gyári pogácsák általában 90 feletti keménységűek, egy gyerek korinál a 74-78 az ajánlott (kb 50 kg-ig). Ilyet viszont nálunk nem igazán kapni, kutatni kell vagy külföldről rendelni, és utána sem biztos, hogy lock anya hiányában ez megoldja a helyzetet. És akkor nyűgös lesz, aki kifizetett 30-40 ezret, és nem tudja úgy használni a koriját, ahogy elképzelte…
Lássunk pár konkrétumot. Ilyen egy jó szerkezet.
És ilyen egy rossz.
De ez még menthető. Ha nem tudod működésre bírni a fentiek alapján, akkor még lehetőséged van arra, hogy szerezz például egy csavar boltban egy olyan vékony anyát, amely a felfüggő csavarjára épp jó. Ha ezt leszerelés után a talp és a felső gumi pogácsa alátét közé teszed, akkor már lock anyaként működik, és nyertél. Lehet, hogy ehhez kicsit le kell vágni a felső gumipogácsából, de mint a fenti képen is látszik, ez simán kivitelezhető egy szikével. És máris van egy „jó” korid.
Az alábbi képen viszont menthetetlen a helyzet.
A műanyag talp még hagyján, a probléma az, hogy a talpban került kialakításra a felső gumipogácsa helye, így a legjobb szándékkal sem lehet lock anyát oda faragni.
A műanyag talpakat én személy szerint amúgy sem szeretem, mert általában nem tartalmaznak ilyen anyát, és hiába könnyebbek, eközben kevésbé bírják a terhelést, hajtás és manőverezés közben pedig hajlamosak nyekleni-nyaklani. Természetesen műanyag talpakban is léteznek jók, de azok egy másik ár kategória.
Ilyet se vegyél inkább.
Sokáig gondolkodtam, hogy ezt egyáltalán ki és miért találta ki, és talán az lehet a megfejtés, hogy a cipő miatt jó erősen rá lehet dőlni az egyik vagy másik oldalra, és ettől talán jobban kanyarodik. Csakhogy a quad egyik tulajdonsága a sorossal ellentétben, hogy a boka és lábszár mozgása fontos a használat során, egy ilyen cipőben viszont nem lehet jól mozogni. Úgyhogy inkább nem ajánlom.
Ilyet viszont vegyél.
Ennek a Rookie korinak mindene frankó, és van belőle nálunk ilyen csajcis is meg pasis is. Sajnos nem kapok a bolttól jutalékot 😊

FOGLALJUK ÖSSZE
Ha jót akarsz venni, akkor vedd figyelembe a fentieket. De nem állítom, hogy nincsenek kivételek, vagy hogy a te méretedre, súlyodra nem találsz egy olyan korit, amit fent nem igazán ajánlanék, neked meg mégis bejön. Úgyhogy ha elmész vásárolni, vigyél magaddal valakit segítségnek, meg vigyél 13-as, 14-es, 15-ös és 17-es villáskulcsokat is. És a boltban bújj bele, állítgasd (ha hagyják), és próbáld ki. Ha sikerül beállítani, tudsz vele kanyarodni, megfordulni stb., és totál belezúgtál, akkor nem mondom, hogy ne vedd meg.

HOL KERESSEK
Sajnos ezért sem fogok jutalékot kapni, de azért reklámozok pár hazai helyet.
Decathlon (Korik, alkatrészek, szerszámok, táskák)
Skateworld.hu (Korik, alkatrészek, szerszámok, táskák)
Deszkák.hu (Korik, alkatrészek)
Criminal Skate Shop (alkatrészek)

HOL TANULJAK

1 megjegyzés: