Azt kell mondjam, a napokban végre azt láttam, hogy mintha ismét
trendi kezdene lenni nálunk is a „párhuzamos” kori, más néven quad kori. Hogy
ez mennyire köszönhető a Soy Lunának, azt nem tudom, de bárhogy is, ez jó hír.
De ha már egyre többen úgy gondolják, hogy koriba pattannak, akkor
beszéljünk arról, hogy milyen szempontok alapján érdemes választani, és miért.
És ha ez kimaradt, mit lehet tenni, hogy mentsük a menthetőt. Egy kori nem
olcsó, és végképp nem az, ha utóbb rájövünk, hogy amit vettünk, az nem is az.
Legalább is az én értelmezésem szerint. Ezért páran nagyon utálni fognak, de
remélem többen örülnek majd, hogy segítettem elkerülni pár rossz döntést.
QUAD KORI
A quad koriknak (is) több fajtája létezik, úgy mint utcai, tánc,
derby stb. A derby korikkal most nem foglalkozunk, az egy speciális fajta, és
nálunk nem nagyon lehet kapni jelenleg. Az utcai és tánc korik majdnem
ugyanolyanok, a cipőben térnek el alapvetően egymástól. Az utcain valamilyen
cipő van, a táncon pedig tánc cipő, ami emelt sarkú, és általában szép.
Természetesen ez utóbbit is lehet az utcán használni. De hogy egy kori jó-e
vagy sem, azt nem a rászerelt cipő dönti el igazán (ezen a szinten), inkább
csak külsőség. De akkor mi?
A quad kori – bizonyára feltűnt – egy csomó alkatrészből áll.
Ennek az oka, hogy ezt az eszközt kifinomult, bonyolult működésre találták ki.
Minden kerék tengely önálló csuklós szerkezet, ami rendkívül finom
manőverezésre ad lehetőséget. Amennyiben működik. És a részletek nélkül itt
értünk el oda, hogy az én világomban mitől jó egy kori, és mitől nem. Nos,
legyen egy fokkal szebb az ördögnél, és működjön úgy, ahogy kitalálták. Ezt
pedig a piacon egy csomó kori nem teszi. És még csak nem is a legolcsóbbak.
MITŐL MŰKÖDIK
JÓL
A quad felépítése az alábbi ábrán látható.
(forrás: https://www.rollergirl.ca/)
1. talp
2. felfüggesztés (tengely, tüske)
3. felfüggesztés csavar
4. gumi pogácsa
5. alsó és felső alátét
6. záró anya
7. fék
8. fék rögzítő csavar
9. kontra anya (lock)
2. felfüggesztés (tengely, tüske)
3. felfüggesztés csavar
4. gumi pogácsa
5. alsó és felső alátét
6. záró anya
7. fék
8. fék rögzítő csavar
9. kontra anya (lock)
Régebbi konstrukcióknál előfordul, hogy a 6-os záró anya nem
létezik, helyette a 3-as csavar alulról van a talpba csavarva, és a záró anya
helyén a csavar feje van. Ez nem gáz, kicsit nehezebb szétszedni a
karbantartáshoz.
Ennek a bonyolult felépítésnek, ahogy említettem, a
manőverezhetőség a lényege. A felépítés lehetőséget ad a tengelyeknek az
elfordulásra. A fordulékonyságot a záróanya meghúzásának ereje és a gumipogácsák
keménysége határozza meg adott tengely szögnél és normál tüske kialakításnál. A
tengely szögről egyszer még beszélünk, de a mi esetünkben ez adottság, a piacon
lévő átlagos koriknál ez ugyanolyan (10 fok). A tüske meg szintén ugyanolyan a
legtöbb utcai korinál.
Kezdőknél az első kérdésem általában az szokott lenni, hogy
beállították-e a korijukat. Jellemzően csodálkozva néznek rám, hogy mit is
akarok, de a fentiek alapján talán már érthető, hogy a gyári
tökig-ráhúzom-hogy-majd-szétreped beállítás egyáltalán nem engedi a korinak,
hogy működjön. Persze gurulni fog, és lehet vele tipegni miegymás, de ez messze
van a lehetőségeitől és a valódi felhasználói élménytől. És idővel a már talán
nem annyira kezdő koris is felteszi magában a kérdést, hogy miért nem tud
megcsinálni bizonyos fordulásokat, pörgéseket stb., amiket másoknál lát. Hát
ezért. Na, akkor lazítsunk… Ha záró anya van a csavar végén, akkor egyszerűen
elég azt kitekerni valamennyire. Ha régi fajta csavar van benne, akkor előbb a
9-es anyát kell kitekerni kicsit, aztán magán a csavaron lehet nyitni, utána a
9-es anyát vissza kell szorítani. A nyitás akkor sok, ha a felfüggesztés már
lötyög. Akkor gyorsan zárd visszább. Hogy mikor jó igazán, azt ki kell
tapasztalni, mivel ez a felhasználó súlyától is függ. Ezért néha kell menni
vele egy kicsit, és ha képes vagy kanyarodni pusztán a testsúlyod oldalra
helyezésével (bedöntöd a lábad lenyomva az egyik irányba), akkor jó helyen
jársz. Aztán majd finomítható. DE! És most jön a lényeg. Minél kisebb a súlya
valakinek, annál inkább ki kell nyitni a felfüggesztést, hogy kanyarodni
tudjon. Eljön viszont egy olyan pont, amikor már nem nyitható tovább, mert
elkezd lötyögni az egész felfüggesztés. Ha a korin nincs a 9-es lock anya,
akkor ez elég hamar eljön, nem csak a pogácsák lazulnak meg, de a talphoz
rögzítés ereje is, így használhatatlanul kilazul az egész felfüggesztés. Ha van
lock anya, akkor az legalább stabilizálja a felfüggő csavart a talphoz, így
több a játéktér. Ezért nekem az a fixa ideálom, hogy nem javaslok senkinek
olyan korit, amin ilyen anya nincs. Mondanám, hogy menthető még a helyzet, ha a
gumi pogácsákat kicseréljük puhábbra, de az sem egyszerű, és olcsónak sem
feltétlenül olcsó. A gyári pogácsák általában 90 feletti keménységűek, egy
gyerek korinál a 74-78 az ajánlott (kb 50 kg-ig). Ilyet viszont nálunk nem
igazán kapni, kutatni kell vagy külföldről rendelni, és utána sem biztos, hogy
lock anya hiányában ez megoldja a helyzetet. És akkor nyűgös lesz, aki
kifizetett 30-40 ezret, és nem tudja úgy használni a koriját, ahogy elképzelte…
Lássunk pár konkrétumot. Ilyen egy jó szerkezet.
És ilyen egy rossz.
De ez még menthető. Ha nem tudod működésre bírni a fentiek
alapján, akkor még lehetőséged van arra, hogy szerezz például egy csavar
boltban egy olyan vékony anyát, amely a felfüggő csavarjára épp jó. Ha ezt
leszerelés után a talp és a felső gumi pogácsa alátét közé teszed, akkor már
lock anyaként működik, és nyertél. Lehet, hogy ehhez kicsit le kell vágni a
felső gumipogácsából, de mint a fenti képen is látszik, ez simán kivitelezhető
egy szikével. És máris van egy „jó” korid.
Az alábbi képen viszont menthetetlen a helyzet.
A műanyag talp még hagyján, a probléma az, hogy a talpban került
kialakításra a felső gumipogácsa helye, így a legjobb szándékkal sem lehet lock
anyát oda faragni.
A műanyag talpakat én személy szerint amúgy sem szeretem, mert általában
nem tartalmaznak ilyen anyát, és hiába könnyebbek, eközben kevésbé bírják a
terhelést, hajtás és manőverezés közben pedig hajlamosak nyekleni-nyaklani.
Természetesen műanyag talpakban is léteznek jók, de azok egy másik ár
kategória.
Ilyet se vegyél inkább.
Sokáig gondolkodtam, hogy ezt egyáltalán ki és miért találta ki,
és talán az lehet a megfejtés, hogy a cipő miatt jó erősen rá lehet dőlni az
egyik vagy másik oldalra, és ettől talán jobban kanyarodik. Csakhogy a quad
egyik tulajdonsága a sorossal ellentétben, hogy a boka és lábszár mozgása
fontos a használat során, egy ilyen cipőben viszont nem lehet jól mozogni. Úgyhogy
inkább nem ajánlom.
Ilyet viszont vegyél.
Ennek a Rookie korinak mindene frankó, és van belőle nálunk ilyen
csajcis is meg pasis is. Sajnos nem kapok a bolttól jutalékot 😊
FOGLALJUK
ÖSSZE
Ha jót akarsz venni, akkor vedd figyelembe a fentieket. De nem
állítom, hogy nincsenek kivételek, vagy hogy a te méretedre, súlyodra nem találsz
egy olyan korit, amit fent nem igazán ajánlanék, neked meg mégis bejön. Úgyhogy
ha elmész vásárolni, vigyél magaddal valakit segítségnek, meg vigyél 13-as,
14-es, 15-ös és 17-es villáskulcsokat is. És a boltban bújj bele, állítgasd (ha
hagyják), és próbáld ki. Ha sikerül beállítani, tudsz vele kanyarodni,
megfordulni stb., és totál belezúgtál, akkor nem mondom, hogy ne vedd meg.
HOL KERESSEK
Sajnos ezért sem fogok jutalékot kapni, de azért reklámozok pár
hazai helyet.
Decathlon (Korik,
alkatrészek, szerszámok, táskák)
Skateworld.hu (Korik,
alkatrészek, szerszámok, táskák)
Deszkák.hu (Korik,
alkatrészek)
Criminal Skate Shop
(alkatrészek)
HOL TANULJAK
Aktuálisan:
VálaszTörléshttps://www.facebook.com/bprdp/posts/2917399501830441