Azt hiszem ez a téma egy idő után mindenkinél
felbukkan, ha magasabb sebességre (szintre) akar kapcsolni kori ügyben, vagy ha
olyan korit szeretne, amit eleve nem lehet nálunk kapni, és hát jócskán van
ilyen.
Szóval van az a pont, hogy ott állsz egy web áruházban,
és bámulsz egy korit, és nagyon megvennéd, de…
De mielőtt megveszed, vegyünk sorra pár megfontolást a
teljesség igénye nélkül.
FONTOLJUK MEG
Először is láttatlanban vásárolni még cipőt is necces,
mert ha nem jó, akkor vissza kell küldeni. Korival is ez van, csak
hatványozottan, mert eleve külföldről rendelsz, nem épp olcsón, vámot is
fizetsz (ha nem EU), és ha vissza kell küldeni, akkor nagyon sokat bukhatsz
rajta. Totál para. Vagy? Vegyük sorra…
Tegyük fel, hogy már vagy annyira tapasztalt, hogy egy
kori szerkezeti felépítéséről meg tudod ítélni, hogy jó lesz-e az neked vagy
sem. Ha ebben még nem vagy jártas, akkor javaslom, hogy kérdezősködj
olyanoktól, akik már sok telet megéltek, vagy olvasd el ezt: Hogyan ne válasszunk korit, és mit
tegyünk, ha mégis megtettük
Ha abban már biztos vagy, hogy technikailag megfelel
neked a választott eszköz, akkor jön a legrosszabb rémálom. :D
MEKKORÁT VEGYEK??
Ha bemész a boltba, és azt mondod, hogy 38-as a lábad,
akkor odatolnak egy ilyet, és boldogság önti el a szíved. Aztán belebújsz, és
szorít. Vagy lötyög. Sebaj, kérsz egy kisebbet vagy nagyobbat. De itt legalább
egy nyelvet beszéltetek és ugyanolyan méret skálával. A legtöbb külföldi
boltban, ami Európán kívüli, sajnos ez már egyáltalán nem így van. Fura
méretskálákból kell kisilabizálni, hogy mekkora náluk a lábad, és aztán
reménykedhetsz, hogy nyert. Órákig tudnám ezt még dramatizálni a tapasztalatok
alapján, de nem fogom. Zárjuk rövidre. Ha külföldi boltból rendelnél egészben
vagy egyedi gyártásban rendelt korit, és bizonytalan vagy a méretben vagy csak
tutira akarsz menni, akkor használd a webshop (és típus) saját méretezési segédletét (pl.
Bont), vagy vegyél egy A4-es papírt, tedd otthon egy szegélyléc mentes fal
tövébe koccra, majd a sarkadat ugyanahhoz a falhoz igazítva állj a lapra
(esetleg kicsit vastagabb passzos zokniban), és rajzold körbe a lábat a talp
mentén. Valahogy így:
Ezt mindkét lábaddal tedd meg, és írd fel a lapokra,
hogy JOBB/RIGHT meg BAL/LEFT. Ezekből kiderül bárkinek, hogy mekkora is
valójában a lábad. Ha ez megvan, írj a webshopnak, hivatkozva, hogy vásárolni
szeretnél náluk, de kéne méret segítség, és küldd el nekik a két papírt postán
vagy a méretet megtartva szkennelt formában. Így ott a boltban meg tudják neked
nézni, hogy a kiválasztott típus és méret jó lesz-e. Ha erre nem hajlandók,
akkor más galádságra is képesek, és akkor inkább keress másik boltot. Van sok.
Méret parának annyi. :)
KÉSZ VAGY EGYEDI
Ha találsz egyberakva olyat, ami álmaid szőke hercege
(vagy hercegnője), akkor csapj le rá. Azt viszont tudnod kell, hogy a gyárilag
egyberakott daraboknál nincs ráhatásod a kerék, gumipogácsák típusára,
keménységére. A pogiknál meg még csak fel sem szokták tüntetni, hogy milyen,
kapsz, amit kapsz. A képen lévő cipőről sem sokat tudhatsz, lesz, amilyen lesz.
De még ne ess kétségbe! Ettől ez lehet jó, mindjárt visszatérünk ehhez.
Ha nagyon tudod, mit akarsz, megvan a konkrét elképzelésed,
és ilyen korit nem találsz, akkor marad az egyedi összerakás. Sok komolyabb
webshop ad erre lehetőséget, illetve vannak kifejezetten ilyesmivel foglalkozó
helyek is. Itt aztán eldöntheted az utolsó csavarig, hogy mit és hogyan akarsz
összerakni, és valamilyen díjért ezt ott a szervizesek meg is teszik neked,
úgyhogy nem neked kell itthon bíbelődni ezzel. Ezt egyébként akkor mindenképpen
érdemes kihasználni, ha külön veszel talpat és cipőt, mert nekik van pontos
sablonjuk és eszközük a cipő talpra rakásához, így biztos jó lesz. Nem olyan
ördöngős egyébként ez a művelet sem, de aki még nem csinált ilyet, az ne egy
méregdrága cipővel kezdje el. :) Ugyanis a külön vett kori cipők és talpak
igencsak arany árban mérhetők. Sokszor egy cipő majdnem annyiba fáj, mint egy
gyárilag egyberakott teljes kori. És akkor az csak a cipő. Úgyhogy ha dönteni
kell kész és egyedi között, akkor már valószínűleg érted, hogy mi a
válaszvonal. Az ár. És ezen a ponton kanyarodjunk vissza a készhez. Ha
költséget szeretnél optimalizálni, és találsz egyébként szimpatikus kész
darabot, ahol tetszik a cipő, a talp és felfüggesztések frankók, akkor erősen
fontold meg, hogy azt veszed meg. Persze előtte még számolj. Ugyanis van az
úgy, hogy egy ilyen kész korin ha utána pogácsákat, gumibakokat, kereket, de
akár még teljes csapágy szettet is cserélsz, még mindig jobb árban vagy, mint
egy teljesen egyedileg összerakott darabnál. Számolj, dönts.
KÖLTSÉGEK
Vételár, posta, vám (!), utólag pedig egyedi alkatrész
cserék, tartalék alkatrészek, esetleg szerszámok. Ennyi. Rossz esetben vissza
postázás díja és adminisztrációs őrültek háza, de remélhetőleg ilyenbe soha nem
futsz bele.
MEGBÍZHATÓSÁG
Beszélj a bolttal nyugodtan. Ha jól kommunikálnak, az
fél siker, mert ha bármi baj van, remélhetőleg akkor is szóba állnak veled. De
nézd meg a boltot magát, a szerződési feltételeket, a csere feltételeket, az
elérhetőségeiket, a termék hozzászólásokat stb. Kérdezd meg a többi korist,
hogy van-e tapasztalatuk az adott bolttal. Járd körül a dolgot, hogy tudd,
kinél hagysz ott akár több száz dollárt vagy eurót. Ha kicsit is gyanús,
válassz másik boltot. Vagy válaszd a SkateWorld-öt. (Fiúk, jó lenne már valami
jutalék :D )
GARANCIA
Ez a téma igazándiból két résznél igazán fontos, és a
megbízhatóság fontos előfeltétel. Az egyik a talp, a másik a cipő. A többi
alkatrész aránylag olcsó, hogy azzal nemzetközi vonatkozásban vacakoljon az
ember, de ha a talp eltörik vagy a cipő szétesik, akkor bármelyik cseréje elég
húzós tud lenni. Ezért a vásárlás előtt nézd meg, hogy ezekre hogy terjed ki a
garancia, milyen időtávra, milyen feltételekkel. Ennek ismeretében dönts.
ALKATRÉSZ
Nem árt, ha az adott webshopban a koridhoz minden
alkatrészt lehet kapni, de nem gáz, ha nem. Mint írtam, a cipő és a talp elég
problémás. Ha ezeket kell pótolni, akkor vagy van ott, ahol vetted, vagy keress
egy másik boltot, és jegyezd meg, hogy ott van. A többi alkatrész (speciális
daraboktól eltekintve) csereszabatos, ergó bárhol vehetsz helyette másikat. Még
itthon is. Amit nehéz beszerezni, és ha hosszú távra tervezel a koriddal, akkor
nem árt, ha idejekorán beszerzel csere darabokat, az a gumipogácsák, amiket
amúgy is lehet, hogy kicserélsz, ha nem megfelelő a keménységük, és a tüskék
alatti gumibakok vagy gumibetétek (pivot cup), amik hajlamosak az ugrálás és a
magyar utak hatására kilukadni. Ha ezek kilukadnak, azt hallani fogod :D
Fontos
tudni, hogy ezeknek a pogácsáknak nem egyforma a mérete, van hengeres, kupos
stb.. A gumibetéteknek sem azonos a mérete, van szélesebb, keskenyebb, keményebb, puhább stb.,
szóval ezeket a koridhoz kell passzintani. A gumipogácsák – ha már a megfelelő
keménységűt használod – hosszú évekig is bírják, max egy szett elég tarcsiba,
vagy tudd, hogy hol lehet kapni, ha hirtelen kell. A puha és közepes gumibetétek terheléstől
függően akár pár havonta is tönkremehetnek, főleg az első felfüggesztésnél,
ahol a legnagyobb a terhelés rajtuk (minél nehezebb vagy, annál gyorsabban megy
tönkre, úgyhogy 40 kilós lányok előnyben). Ha tudsz venni, akkor nem túl drága,
érdemes eltenni egy tucatot, és többet nincs vele gondod.
Kerekeket, felfüggőket ízlés szerint bármit. :)
Csapágyak dettó, segítségül itt van egy cikk is erről: Hogyan válasszunk csapágyat és más
dolgok csapágyakról
Már csak egy mondat a kerekekről. Van puhább (nem
csúszik, jobban csillapítja a rezgéseket) és van keményebb (jobban csúszik, nem
csillapítja a rezgéseket). Használattól és a helytől függ, melyik jobb és
miért. Én sokat utcázom, ott határozottan a nagyobb és puhább kerék a nyerő.
Teremben a kisebb és keményebb.
A keskenyebb kerék instabilabb, de manőverezhetőbb, a
szélesebb fordítva. A vásárlásnál – bár úgy tűnhet mind ugyanolyan belül –
figyelj arra, hogy a megfelelő csapágy mérethez (általában 608) illő kereket
vedd. Általában ilyennel fogsz találkozni, kivéve, ha derby kerekek közt
nézelődsz.
Jó vásárlást!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése