2019. június 25., kedd

Tippek használt korcsolya vásárláshoz


Az első és második görkorcsolyámat is használtan vettem. Íme pár tapasztalat és tipp, amit ezekből tanultam :) Az első szörnyű volt. Imádtam, mert nagyon szép volt. Utólag tudom, hogy kereket kellett volna cserélnem rajta. Mivel nem tudtam, inkább vettem egy másikat.




Fontos!
Ha a cipő rossz állapotban van (szerintem) nem érdemes megvenni a korcsolyát, mivel nálunk külön cipőt nem lehet találni.
Erre figyelj: -a ragasztást ellenőrizd körben a talpnál. Ha kezd elválni, ne költs rá. -olyan cipőset válassz, ami tartja a lábfejed. Az első korcsolyám cipője vékony sportcipő szerű volt, használat közben simán mozgott bene a lábam, nem éreztem annyira stabilnak. -ha a talp alatt lévő sín műanyag, mindenképpen próbáld fel és nehezedj rá (pl meghúzhatod az anyát a kerekeken, hogy ne guruljanak, ha még nem tudsz korizni) és mozgasd jobbra balra a lábfejed. Ha úgy érzed könnyen deformálodik és nem elég stabil, ne vedd meg a korit. (Az alacsony kategóriás derby korikon lévő műanyag sín (angolul plate) általában keményebb, mint a menőnek tűnő sportcipős divatkorcsolyáké. Próbáltam ilyet egy márkától, hát az én korimhoz képest egy sz*r volt).

 A második kerekei sokkal jobbak voltak. Viszont lassú volt és nehéz volt vele fordulni. Először a csapágyakat próbáltuk megtisztítani és olajozni. Átmenetileg segített, de az olaj hamar kifolyt a csapágyból emiatt hamar újra kellett olajozni. Egy idő után persze rájöttem, hogy muszáj új csapágyakat vennem. Nem költöttem rá nagy összeget, a Skateworldben vettem a 200Ft-os ABEC 5-ös csapágyat. Nem csúcskategória, de a különbség érezhető volt. Jó értelemben.

1) Döntsd el, hogy mire akarod használni.
 
Ha érdekel a roller derby, alacsony szárú, állítható fékkel rendelkező korcsolyára lesz szükséged. Lehetőleg olyat keress, aminek a kerekei kemények (92A-95A közötti.). Kültérre is tudod használni ezt a korit. Azért érdemes eleve beltéri kemény kerékkel beszerezni, mert a puha kültéri kerekek olcsóbb árkategóriába esnek.
 Ha a városban koriznál, esetleg táncolnál a koriban, akkor érdemes magasabb szárút beszerezni, amin eleve kültéri kerék van (jellemzően 78A-85A keménységűek).

2) Gondold át, mennyit szánsz rá.
 Ha használt korit veszel jó eséllyel költened kell rá. Ez kb 1000Ft-tól akár tízezres magasságba is emelkedhet.
 Persze simán lehet találni alig használt korcsolyát is. Ebben az esetben valószínűleg nem "kell" költened rá. Esetleg veszel rá orrvédőt vagy neked tetsző cipőfűzőt ;)

3) Mennyit érdemes rákölteni?
 Igazából neked kell eldöntened. Ez attól is függ, hogy mennyi ideig tervezed használni. Ha két hónap múlva lecseréled, érdemes inkább olyat keresni, amit alig használtak vagy teljesen újat venni.
 Ha hosszabb távon, akkor érdemes költeni rá. Később ha tovább adod, jó eséllyel kérhetsz érte többet, mint amennyiért vetted. Ha reális áron volt...
Én második korimra (amiről lentebb van egy kép és szinte semmi nem látszik belőle :D) összesen kb 4500-at költöttem (nem számolva az ipari ragasztószalagot ami az orrára került), ebben a csapágyak, talpbetét és a gumipogik vannak (utóbbit ebayről rendeltem). Még most is megvan, próbakorinak használjuk, ha új lány jön edzésre. Sajnos nem emlékszem mennyiért vettem, tesz-veszen találtam.

4) Mennyiért érdemes megvenni? Itt két eset van.
 Az első: Alig használt - ez függ a korcsolya márkájától, típusától, állapotától. Engem pl. nem zavar, ha kétszer hasra estek vele és kicsit kopott az orra. Ezt orrvédővel el lehet takarni. Ilyen esetben érdemes lehet nem sokkal a bolti ár alatt megvenni.
 Második eset: Többéves használt kori. Na itt állapottól függően a következőket kell (valószínűleg) cserélni:
- kerekek: -régi műanyag, olyan játékszerű (mint az első korimon), na azokat egyből cseréld le, mert nehezen gurulnak, nagyon lassúak, semmi rezgést nem nyelnek el.
-Elkoptak, nem tapadnak jól. Kültérre érdemes puha (pl.: 78A, 80A, 85A) kerekeket venni, mert jól tapadnak aszfalton.
- csapágyak: ha lassan gurulsz és úgy érzed nagy erőfeszítésbe kerül tartani a sebességed, akkor ezeket is cseréld. Főleg ha homokosnak tűnnek a kerekek és a csapágyhoz közeli részek.
- gumipogácsa*: sokan nem tudják hogy ezek nagyban befolyásolják a stabilitást és a mozgékonyságot. Ha nagyon instabilnak érzed a korcsolyát meg kell húzni az anyát a felfüggesztésen, hogy jobban összenyomja a pogácsákat. Ha nagyon nehezen tudsz fordulni, akkor engedni kell rajtuk, hogy ne legyenek nagyon összenyomva.
 Extrém esetben egyből látszik, ha cserélni kell. Pl.: ha engedsz az anyán, de a pogácsa ugyanolyan kemény marad. Vagy ránézésre látod hogy a pogácsa repedezett.*Minél nehezebb vagy, annál keményebben érdemes venned. (a 79A puhább, 85A keményebb)
Bal oldalon az új, jobbon a régi gumipogácsa
- orrfék**: ezt akkor kell cserélni, ha nagyon el van kopva (ha csak az egyik van, meg is cserélheted őket), vagy nagyon kemények és inkább csúsznak mint fékeznek.
*Itt nincsenek külön listázva a quad korira valók, de a srácok segítenek a boltban.
- cipőfűző: érdemes cserélni, ha szakadt vagy könnyen kilazul.
Itt érdemes átgondolni durván számolva, hogy mit kell rajta cserélni, pl:
a) csak csapágyak: ABEC 5 200Ft/db *16 = 3200Ft
b) csapágy és gumipogi: kb 7200 Ft
c) orrfék (típustól függően) min 2500-3500Ft
d) kerekek: kültéri legolcsóbb 6800Ft, beltéri szintén legolcsóbb: 12000Ft.
Ha csak kipróbálni szeretnéd a sportot, érdemes lehet olyan korit venni, amire keveset kell költeni.
Ha hosszabb távon gondolkozol, akár 5-10 ezret is érdemes lehet rákölteni a korira.

Persze ez teljesen szubjektív vélemény. Nálunk (Magyarországon) én pl. még nem láttam kifejezetten derbyhez való bőr használt kori hirdetést.

! Az itt látható árak becslések, és a poszt megjelenésének napján érvényesek! A Skateworld nem szponzorálta a posztot!

Szívesen ajánlom őket, mert segítőkészek és általában van készleten quad kori alkatrészük :)

Derby & roller skate love,
Bo

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése